Halve marathon trainingen voor beginners

Met een groep van circa 15 atleten zijn we zaterdag 13 juli gestart met de training voor de Halve Marathon in Eindhoven op 13 Oktober.

 

Met nog exact 3 maanden te gaan, een geschikt schema en een leuke groep moet het lukken om het doel te halen. Dit doel is de halve marathon uit te lopen zonder blessures. De eindtijd is (zeker voor een eerste keer) van secundair belang.

 

Op woensdag 10 juli hebben we tijdens de bijeenkomst geïnventariseerd wat de ervaringen zijn en wat de tempo's zijn waarmee we kunnen gaan trainen. Uitgaande van de 10KM-tijd tijdens de zomerloop, die voor iedereen tussen de 0:56 en 1:05 ligt, is een eindtijd haalbaar tussen 2:05 en 02:25.

 

Op de zaterdagen traint deze beginnersgroep samen, en bouwen we langzaam het aantal kilometers in één duurloop én het aantal kilometers per week (weekvolume) uit. Op maandag (snelheid) en woensdag (kracht) trainen de deelnemers in hun eigen groep op hun eigen nivo/tempo.

De duurloop op zaterdag doen we op een tempo dat past bij de groep. Deze ligt op ongeveer 9km/uur (tussen 06:40 - 07:00 per km). Tijdens de eerste training blijkt dit een tempo dat voor iedereen prettig voelt en tot het einde goed vol te houden is.

 

In het trainingsschema zijn, naast de standaardtrainingen op maandag, woensdag en zaterdag, ook EXTRA afstanden vermeld die de deelnemers ZELF moeten gaan lopen:

 

Trainingsafstanden halve marathon beginners.JPGNadruk ligt bij de eigen extra trainingen op korte loopjes in een rustig tempo. Zo'n loopje is dan max. 5km waar van je snel hersteld, en welke je vroeg in de ochtend eenvoudig kunt toevoegen.

 

We wensen iedereen veel succes en vooral plezier met de voorbereidingen voor de HALVE MARATHON van Eindhoven, en hopen dat we op 13 oktober met z'n allen aan de start staan en de fel begeerde medaille gaan ophalen.

 

 

zondag 14 juli 2019

Marathon-eindhoven.jpg