WEGATLETIEK in CORONA-tijd

Beste Hardloopvrienden,

 

Vanaf maandag 11 mei mogen we weer SAMEN trainen! Velen hebben het SAMEN-lopen gemist en kijken er naar uit om weer met HAC-vrienden te gaan hardlopen.  Zoals jullie ongetwijfeld weten is dit gebonden aan allerlei regels. Om risico’s zo klein mogelijk te maken zijn door het RIVM, Atletiekunie en gemeentes veiligheidsprotocollen gemaakt. Deze hebben wij omgezet naar een HAC-plan, die in de nieuwsbrief zijn gecommuniceerd.  

 

VERZAMELEN VOOR DE TRAINING:

Omdat de kantine gesloten blijft en we ook niet als grote groepen bij elkaar mogen verzamelen, hebben we een aantal verzamelpunten buiten de HAC-poort aangewezen (Parkeerplaats en achter Wouters-bouwcentrum). Zie kaartje hieronder welke groep waar verzameld.

Blijf niet voor de ingang bij HAC of op het fietspad ‘buurten’, maar ga direct naar het verzamelpunt van de groep waarin je wilt trainen.

 

GROOTTE VAN DE GROEPEN:

We gaan uit van groepen van maximaal 15 atleten. Praktisch proberen we de groepen te beperken tot max. 10 personen maar we zijn afhankelijk van het aantal beschikbare trainers/begeleiders.

Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de groepsgrootte vragen we je om je voor elke training zo veel mogelijk via FaceBook aan te melden. Niet iedereen beschikt over FaceBook, maar velen wel en het is voor ons een goede indicatie. Het hoeft dus geen belemmering te zijn. Je mag ook komen als je je niet hebt aangemeld.

Als ter plaatse blijkt dat de groepen te groot worden, kan alsnog worden besloten om de training NIET door te laten gaan of de groep verder op te splitsen. Altijd zal er iemand aangewezen worden die de leiding heeft over de groep. De aanwijzingen van deze persoon dien je ten aller tijden op te volgen. Iedereen blijft wel zelf verantwoordelijk voor zijn eigen handelen.

 

LOCATIE VAN DE TRAININGEN

De trainingen worden georganiseerd BUITEN het HAC-complex (dus niet op de baan).  We zoeken zo veel mogelijk verkeersluwe plekken en brede paden.

Tijdens de trainingen dient de 1,5-meter regel te worden nageleefd. In de praktijk betekent dit dat we veelal in een lang lint zullen lopen.

 

CORE STABILITY TRAININGEN

De core-stability training op maandagavond wordt buiten gegeven (mag niet binnen en krachthonk is gesloten).  Neem een eigen handdoek mee (ipv matjes).  De materialen (ballen enz.) die eventueel gebruikt worden niet onderling delen.

 

VOORWAARDEN

Hieronder lees je de voorwaarden waaronder we weer samen gaan hardlopen.

Lees deze regels aandachtig en houd je hier ook aan. Zo houden we het voor iedereen veilig en prettig. In het enthousiasme, dat wij als hardlopers vaak hebben, is het makkelijk op per ongeluk de regels even te vergeten. Respecteer elkaar en spreek elkaar er op aan als de regels niet worden nageleefd. 

 

Regels van de rijksoverheid:

Volwassenen mogen vanaf 11 mei hun sporttrainingen in teamverband op de club en in de openbare ruimte hervatten, er moet dan 1,5 meter afstand worden gehouden. Daarnaast moeten de hygiëneregels van het RIVM in acht worden genomen. Let op, kleedruimtes en kantines blijven gesloten.

Competities mogen voor 1 september geen doorgang vinden, ook voor de buitensporten niet. 

Regels en voorwaarden waaronder we bij HAC gezamenlijk kunnen trainen:

 

VEILIGHEID- en HYGIËNEREGELS

Deze regels zijn het uitgangspunt om veilig training te kunnen geven. Indien deze niet worden opgevolgd, dan kan de training geen doorgang vinden. Indien de trainer of toezichthouder ziet dat je je niet aan deze regels houdt, dan zullen er passende maatregelen plaatsvinden. Het doel van de regels is om te zorgen dat het risico op besmetting zo laag mogelijk wordt gehouden. Als bestuur zijn wij niet verantwoordelijk ervoor als dit helaas toch gebeurd. De kantine, kleedkamer, krachthonk en tribune zijn gesloten. De wc’s bij de kleedkamers zijn in principe ook niet beschikbaar, alleen bij hoge nood.

Als je dan toch moet: na gebruik van het toilet dien je deze zelf te reinigen met de aanwezige middelen die in het halletje staan.

 

BLIJF THUIS….

  • bij tekenen van ZIEK-ZIJN: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoesten, benauwdheid of koorts. Indien atleten bekend zijn met hooikoorts dan zijn ze welkom.
  • als iemand in jouw huishouden koorts (vanaf 38 graden) en/of benauwdheidsklachten heeft. Als desbetreffende persoon 24 uur klachtenvrij is, dan kan je weer trainen.
  • als iemand in je huishouden positief getest is op het coronavirus. 14 dagen na het laatste contact mag je komen trainen.
  • Iedereen die tot de risicogroep behoort of 70+ is, dient zelf hun risico te analyseren of zij op de accommodatie of in de openbare ruimte zich in groepen kunnen begeven, raadpleeg desnoods je huisarts.

 

VOORBEREIDING VOOR DE TRAINING

o   Ga voordat je naar de club vertrekt, thuis naar de toilet. De toilet bij de kleedkamer is alleen voor hoge nood. Dus in principe NIET.

o   Was voor de training je handen; minimaal 20 secondes.  

o   Kom in sportkleding naar de club. Kleedkamers zijn gesloten.

o   Kom met eigen vervoer. Niet met mensen uit andere huishoudens.

o   Als je met de fiets komt kun je deze tussen de bomen via de OUDE INGANG op het HAC-terrein stallen. Kleding die je niet wilt aanhouden tijdens de training moet je aan je fiets hangen of op je bagagedrager. Je kunt niet in de kleedkamer. Ga daarna METEEN naar de juiste verzamelplek.

 

TIJDENS DE TRAINING

  • VOLG AANWIJZINGEN TRAINERS EN BEGELEIDERS.
  • Houdt minstens 1,5 meter afstand tot ieder ander persoon die niet tot jouw huishouden behoort.
  • HOEST en NIES in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes.
  • Vermijd het aanraken van je gezicht.
  • Schud geen handen en nog even geen high-fives.
  • Gebruik je eigen bidon om uit te drinken.

 

NA TRAINING

  • Ga zo snel mogelijk naar huis.
  • Was thuis je handen.
  • Ga THUIS OMKLEDEN en DOUCHEN.  De kleedkamers en douches zijn NIET beschikbaar.

 

VERZAMELPLEKKEN VÓÓR DE TRAINING: (Maandagavond, woendagavond, zaterdagochtend)

 Verzamelplekken HAC groepen.jpg

Core Stability (CS): Verzamelen op de parkeerplaats aan de toegangsweg vanuit de Gerwenseweg

Bootcamp: Op woensdagavond gebruikt dezelfde verzamelplek als CoreStability (CS)

 

Groep 1 (Start-to-Run ; Run-to-Start ; Run-to-Ten): Niet gestart. Deelnemers uit vorige groep 1 sluiten aan bij groep 2 of bij groep 3.

 

Groep 2, 3, 4 en 5 verzamelen op de aangegeven plaatsen op de parkeerplaats. We zullen hiervoor ruimtes inrichten (waarschijnlijk met rood-wit lint).

 

Groep 6: Aan de overkant van de Stiphoutse Dreef, achter bouwcentrum Wouters.

 

Deelnemers voor training op woensdagochtend en vrijdagochtend verzamelen op de Parkeerplaats (2) en evt. (3) afhankelijk van het aantal deelnemers.

zaterdag 09 mei 2020

corona hardlopen.jpg